Orășelul se
încropise pe scheletul unei colonii austro-ungare la o intersecție de căi
ferate. Avea club muncitoresc, piață, cinematograf și străzi pietruite. Apoi
veniseră tovarășii și reforma agrară și între colonie și cele două sate
apropiate au apărut case. Biscaria și Bălăcuta au devenit străzi lungi unde
locuitorii și-au păstrat obiceiurile de săteni și viața domoală.
Noi stăteam “la
oraș”
iar moșu și buna stăteau în capătul Bălăcutei, acolo se
termina Biscaria și începea Bălăcuta. Făceam zece minute de-acasă până la ei și
eu, școlar de primară, mergeam singur. Treceam pe la boltă la tanti Loli și
luam, cu bani din economiile proprii, bomboane ca niște pernițe umplute cu
cacao sau ciocolățele rotunde cu scufița roșie, vânător și lup.
Casa lor era
mică, aveau două camere, cămară și târnaț și în grindă buna punea busuioc și
alte ierburi pe care iarna căldura cuptorului le mișca cu miros de sucitură cu
măr și scorțișoară, de tocană și păpricaș și chipurile străine din popindecluri
le priveau mirate mișcarea uscată.
De câte ori
ajungeam la ei, buna, pe jumătate
nemțoaică, mă lua în primire încă de la intrare:”zupă mânci? Lucicoș mânci?
Tocană de mazăre cu pui mânci? “,” nu”,“na, mâncă-ți curu’ atuncea!”. Moșu o
tempera cu un “lasă, Mariți, copilu’ în pace!” și ea se îmbufna și mă lăsa în
pace un timp, până îi ceream eu ceva și-atuncea se ofensa, chipurile. “Când te-am îmbiat,
n-ai vrut!” zicea partea efervescentă din ea. Primăvara își luau amândoi
cotărâțele și plecau la Pâncota cu un tren pe la cinci dimineața și se întorceau după-masă iar
curtea se umplea cu pui mici de găină și de rață. Cățeaua Florica era
îngăduitoare cu orătăniile astea apărute ca din senin și se refugia de urâtul
lor tocmai în șură, de unde mai venea numai la mâncare. Și când buna tăia
vreo găină, prima dată făcea o tocană din măruntaie, din inimă, ficat și bătucă
și cu ceapă și cu sângele pe care-l adunase și amestecase cu sare și-l tăiase
pătrățele.
Cu moșu umblam
prin grădină sau pe la Strei și el îmi povestea tot felul de lucruri despre ce
vedeam sau auzeam. Îmi spunea povești despre numele burenilor, al copacilor și
păsărilor, cum au apărut ele și la ce-s bune și de ce sunt așa cum sunt.
Când mergeam cu ei undeva, înainte de plecare
îmi spuneau întotdeauna “să saluți oamenii pe stradă cân’ merem!” și dacă
întâlneam pe cineva, îmi reaminteau șoptit “să saluți frumos pe omu’ ăsta”. Iar
eu ziceam “săru-mâna!” și omu’ era impresionat “vai, ce nepot mare ai, baci
Lazăr sau nan’ Mariți!”. Dacă mergeam în oraș, ei spuneau că “mergem la Piski”,
că așa se numea orașul mai demult. Și mergeam la boltă la pec și la aprozar și
la măcelărie la Enczi. Enczi era angajat la măcelăria care fusese a
familiei lui, dar tovarășii i-o luaseră cu tot cu șirul de case pe care le avea
și-l făcuseră angajat și sindicalist. Uneori mergeam cu moșu la piaț și acolo
se oprea și vorbea cu oameni veniți de departe cu căruțe lângă care aveau,
răsfirate pe câte-un braț de fân, oale de lut de toate mărimile, oale pe care
cumpărătorii le ciocăneau și le mângâiau cu palme aspre înainte să le cumpere.
Și apoi moșu-mi spunea că omu’ ăla e din sat de la el, de la Hărțăgani.
Câteodată mergeam cu moșu să-și vadă
prietenii, pe Ghiorghiuț, pe Niculae din Biscaria sau pe Ion a lu’ Bumbu, la
moară la Ciarda. Ciarda era departe și pe drum vedeam multe case și ne
întâlneam cu mulți oameni și oamenii îl întrebau pe moșu Lazăr ce mai face și
unde merge. Oamenii stăteau pe lavițe la porți, pentru că mulți aveau lavițe
unde se adunau cu vecini sau cu trecători ca să pună lumea la cale. Și moșu
avea și veneau vecinii, Miron a lu’ Pepenar și Silvia și Francisca, nevasta lu’
Grețu. Francisca era nemțoaică, era foarte grasă și venea cu scaun de-acasă că
nu încăpea pe bancă. Și câteodată îmi aducea gumă de mestecat că băiatul ei era
plecat de tot în Canada.
În unele zile, moșu și
buna veneau în vizită la noi, să se uite la televizor la “Floarea din
grădină”. Când se termina emisiunea, moșu, aproape adormit, se scutura
și zicea “Mariți, merem acasă!”. Și tot așa zicea și când se supăra pe ce vedea
la televizor, când erau spectacole cu Ceaușescu sau când au ajuns americanii pe
Lună și el nu credea în ruptu’ capului asta.
Duminicile aveau
cumva ritualul lor. Dimineața, buna își rupea un smoc de busuioc și calapăr pe
care-l presa între batistă și podilarăș și mergea la iclejă și la progade. Eu
rămâneam cu moșu și povesteam câte-n lună și-n stele. Apoi către amiază venea
buna și încălzea mâncarea și mâncam toți și ea ne povestea ce mai auzise de la
oamenii de la biserică și cu cine se mai întâlnise. Și când zgomotul lingurilor
lovite de tănerele emailate înceta, ei se puneau să doarmă de-amiazi și eu
plecam să-mi vizitez Streiul și “colibele” și toate locurile secrete pe care le
cunoșteam doar eu, locuri de unde se vedeau peștii și puii de graur și
cuiburile de turturică. “Leagă-ți fizăiele și închiotoră-te! Și mai dă cu
chefea pă păpuci, că să strîcă!” zicea buna când plecam.
La malul Streiului întâlneam haita de prieteni
ieșiți in liniștea duminicii, pe Petric-a lu’ Vărmăjanu’, Mircea Șerhan, Aurel
și Mârtanu’ Adi și Ema. Pe Ema frații Bucerzan îl aruncau periodic cu schimbul
îmbrăcat în Strei, ca să-l vindece de gura lui mare. Pe Mârtan
nu-l chema Adi, îl chema Argyelean da’ noi îi ziceam Adi că era mai ușor așa.
Nu se prea omora el cu școala, de fapt nu învăța deloc, era mereu repetent și
fuma, el ne-a nărăvit și pe noi la țigări și așa am început să cumpărăm țigări
de un leu, la snop, de la boltă de la tanti Loli.
Încălțați în
sandale, treceam peste apa puțină a Streiului și jefuiam muțește merii și
corcodușii și nucii din grădinile oamenilor, umpleam burtica și pojnarele cu
roade. Și înarmați cu puști de lemn sau cu arcuri și săbii, participam la lupte
eroice, după cum fusese filmul din seara trecută. Pușca mea mi-o cioplise moșu,
eu mă uitasem atent cum se face, “nu mai sta habtac lângă moș-tu’!” zicea buna,
“lasă-l în pace, Mariți!” zicea moșu,”să vadă și el cum se lucră lemnu’.”
Bătăliile noastre erau memorabile, toți ne
acopeream de glorie nepieritoare și scuipat de la strigăte sau împușcături.
După ce inamicii inexistenți erau făcuți una cu pământu’, ne retrăgeam în
cazemate și forturi, în colibele noastre secrete, unde ne depozitam muniția și
armamentul și unde ne căram prăzile de război și alimentele din jafurile
grădinilor de lângă Strei.
Primăvara,
viiturile curățau Balta Broaștelor de linte și papură și toată vara ne bălăceam
acolo, uitând de noi, până când glasul vreunui părinte se rostogolea din deal
de la Bumbuleasă și ne amintea că masa e gata.
Mă întorceam cu înserarea și atunci moșu și
buna își luau scaunele și mergeau în drum la Pătru lu’ Popiță să joace 66 cu
Pătru și cu Pocăitu și cu Dicu și cu cine se nimerea. Dicu avea o mână mai mică
și mai scurtă, căzuse din căruță când era copil și mâna-i rămăsese de
adolescent, da’ putea ține cărțile cu ea. Putea ține și paharul de vinars, el
bea mult și ochii lui erau tot timpul roșii și lăcrimoși.
Venea și baci Moise de la
adunare și povestea întâmplări vechi de la vânătoare. Grețu și Puiu îl șicanau,
ei mergeau la pescuit și aveau alt fel de povești.
Și când se făcea
întuneric și nu mai vedeau cărțile, moșu și buna își luau scaunele și veneau
acasă certându-se pe drum pentru arșeu’ de moc sau tuzu’ de dubă. Și ne făceam
paturile de culcare și adormeam cu difuzorul mergând încetișor cu teatru
radiofonic.
---------------------------------------------------------------------
---------------------------------------------------------------------
Petru Albu s-a
născut la Simeria, în 16 ianuarie 1962. Este licențiat al Universității „Lucian
Blaga” din Sibiu.
Debut
publicistic în Dilema veche, 2010.
Proză: Trestii,
Ed. Humanitas, 2011, Cu fața la perete - antologie, Ed. Brumar, 2013.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu